Děkujeme za pochopení.
L76a52d43i75s98l84a35v 53K53o69l23a13č28k93o66v18s44k13ý
Děkuji všem svým čtenářům za komentáře a příspěvky. Téma je to složité a bolestivé. Rád bych se k němu vrátil, aby se na mapě Prahy ukázala i tato paměť roku 1945/46. Zejména děkuji za to, že i v často vyhrocené debatě nikdo nikoho neurazil vulgaritami atp, není to v dnešní době vůbec samozřejmé.
J34i51ř35í 43Ř12e15z34n29í68k
Celé to zdůrazňování a popisy masakrů Němců jako součástí jejich vyhnání se jeví být naprosto kontraproduktivní bez ohlasu ve veřejném mínění. V Národní knihovně pod heslem Odsun Němců lze nalézt 720 publikací, z toho do r. 1990 tak zhruba 150 (v poměru tak 10 zahraničních, téměř výlučně západoněmeckých ku 1 československé), s tím, že ty zahraniční používají pro tento transfér obyvatelstva především pojem vyhnání. Od r. 1990 je to tak půl na půl s tím, že je na obou stranách věnovaná základní pozornost tématu persekuce Němců, avšak ve veřejném mínění nebyl zaznamená téměř žádný posun, zatímco v r. 1995 považovalo 1% respondentů odsun Němců za nespravedlivý, je třeba se za něj nejen omluvit, ale postižené i odškodnit nebo jim vrátit majetek, tak v r.2019 to byla pouhá 4%, naopak za spravedlivý tento odsun považovalo v r. 1995 52% respondentů, v r. 2019 41% respondentů, s tím že tento postoj byl nejvyhraněnější v r. 2002 (64%), kdy také společnost byla nejvíce polarizovaná (14% nevědělo, v r. 1995 nevědělo 22%, v r. 2019 21%).
Lze popřát černosotněnské internacionále mnoho takových dalších úspěchů v ovlivňování myšlení obyvatelstva české kotliny.
M10i39l89a97n 82B52í55l87e55k
Vzhledem k tomu, že se o tématu čtyřicet let mlčelo (těch pár publikací opravdu nelze považovat za seriozní zpracování), pak ono číslo vztahující se k vydáním po r. 89 není nijak zvláštní. Událost, jakou odsun byl (popř. jeho důsledky), si zaslouží pozornost z mnoha hledisek (politické, ekonomické, kulturní, sociální), k tomu přidejte osobní vzpomínky, dějiny regionů, měst, vesnic atd. atd. A je celkem přirozené, že perzekuce Němců ve zpracování tématu hraje takovou roli. Na druhou stranu je fakt, že tzv. excesy někdy zastiňují i jinou problematiku (např. role čs. státu v divokém odsunu); sami historici uvádějí, že je ještě hodně co ke zkoumání (základní edice dokumentů vyšla až v r. 2010).
No a psát cosi o "černosotněnské internacionále" je snad zbytečné
K13a28r43e88l 53P28ě12n15k26a93v32a
Kdo se je vítr, sklízí bouři. Raději nemyslet na to co by se s námi stalo při opačném výsledku valky.
J21a53n 43Š31v83a43d49l37e50n78k25a
Jojo, ten univerzitní profesor určitě zasel spoustu větru. Máte pozoruhodné uvažování. Jeden stát vedený zločineckou ideologií způsobil obrovská zvěrstva, takže je poté bez ohledu na míru zavinění možné beztrestně okrádat či zabíjet příslušníky většinového národa tohoto státu. S tímhle uvažováním se ovšem nedá divit, že se nám tu pak rozmohla další totalita.
M32i14r44o50s20l29a88v 98M20a90c62e81k
Tento masakr, pokud k němu kdy došlo, je sice již neaktuální, ale o to více politiováníhodný než masakry jiné, v současné politické konstelaci již zapomenuté. Každý režim se nějak vyvíjí, to je osud.
S24l10a98v18o35m46í80r 70B66e17n15e64š
Já se tehdejším lidem vůbec nedivím, že po tak dlouhé době neustálého strachu o život a poté, co viděli, co se v Čechách a na Moravě dělo, se tohle stalo pro změnu Němcům..
Mnohem více chápu odvetu než první akci.
A první akce přišla od Němců.
L42a24d14i18s40l70a89v 88K57o30l23a66č63k15o73v43s21k42ý
Zas tolik lidí se nemstilo. Vstřelit kulku do zad nebo někoho tryznit, to neni jen tak. Mrtvé to nikomu nevrátilo a jen to přineslo další neštěstí a křivdy. Že je pomsta sladká, to jsou jen povídacky z kobvojek.
A68l12e28š 49L37i42s53o78v60s67k86ý
Když byli brněnští Němci hnáni z Brna na joih, při pochodu smrti, tak na pilířcích na bráně lágru v Pohořelicích seděli dva 20-letí kluci a pažbama pušek mlátili po hlavách ty, co vcházeli do lágru a soutěžili mezi sebou, kdo bude mít víc mrtvol.
J33i27ř49í 12Ř36e15z20n58í38k
Zase jedno svědectví z 90. let, zavěšené na internetu, jednoho olomouckého lékaře, který se k tomu přichomýtl, sděluje, že ten pochod smrti proběhl spořádaně a humánně.
J30i11r14i 60V11r43a44b13e60c
Takové zvěrstva se tu desítky let tajily. Zato Němcům se jejich zvěrstva denně mazaly na chleba a připisovaly se jim ještě ty Rudé armády.
J12i68ř37í 24Ř48e13z46n92í85k
Vy jste snad spal celou dlouhou dobu. O těch zvěrstvech se hovoří a píše hned od r. 1945.
J71i64r60i 20C31i12z
V zaveru sveho vyjimecne zdokumentovaneho clanku o povalecnych udalostech v Praze zminujete dva "historiky" s komunistickou minulosti, kteri by popreli v ramci sveho bolsevickeho videni sveta vse, co se jim nehodi do kramu. Uplatnovat "kolektivni vinu" na civilnim obyvatelstvu patri krome etnickych cistek k nejvetsim zlocinum proti lidskosti. Kdo je za to zodpovedny je dostatecne znamo, ale jen komuniste to nebyli, jak se nam dnes snazi vnutit prave podobni "historici" jako ti dva.
J34o13s73e64f 37L98e63i84n82e22r
Zločin zůstává zločinem. Ať ho páchá kdokoliv, proti komukoliv.
J49i63r51i 26K15u92c38e92r75a
Pokud spoušť mačkal Čech, který žil celou válku v hrůze, nebo mu válka vzala někoho z blízkých, zničila mu život, pokud spoušť mačkal voják RA, který přežil válečné operace, při kterých mu zahynuli kamarádi, který viděl ve své zemi spálené vesnice a povražděné civilisty... mám pro ně plné pochopení a nedivím se, že tu spoušť zmáčkli.
Pokud spoušť mačkal nějaký ubožák typu postavy Pechy ve filmu "Musíme si pomáhat", pochopení pro něj nemám.
To, že byl někdo znalec antických dějin neznamená, že to nebyla stvůra. Koncentrační tábory nechaly ukázat charaktery stovek, ne-li tisíců německých gymnaziálních profesorů, milovníků Goetheho.
Zcela otevřeně říkám, že kdybych měl rodinu např. upálenou v některé z moravských vesnic (kde Němci vraždili ještě pár desítek hodin před kapitulací), šel bych po nich taky.
L90a40d72i83s23l12a18v 49K42o55l96a28č97k98o78v56s36k78ý
Dekuji za reakci. Tyto tragické příběhy jsou vzdy důvodem k zamyšlení nad otazkami etiky.
- Počet článků 286
- Celková karma 17,46
- Průměrná čtenost 918x