Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

J46a93n22a 36M80a39j85o55v56á

13. 10. 2015 23:13

článek se Vám povedl, vše už bylo v diskusi řečeno, tak se nebudu opakovat, ale proč používáte příměr k bajce? To je přece literární útvar, ve kterém vystupují jako postavy zvířata, která mají vlastnosti lidí...

0 0
možnosti
LK

Děkuji, vím, ale prenesene se používá pro smyšlené příběhy ("vybajeny, např:" neverim mu, protože kolik bajek on už nám napovídal").

1 0
možnosti
OL

Božena Němcová psala tak, jak v té době bylo možné a věřím, že mohlo být přes čáru třeba psát o tom, jak babička mohla být moudřejší, než velectěná kněžna. Kromě toho příběh babičky a hlavně Viktorky ukazuje na důsledky vojenské služby a je předloženo řešení - brance nebrat. Každý si ale z knihy může vzít, co jeho jest.

0 0
možnosti
LK

Ano, máte pravdu, ostatně myslím, že příběh Viktorky živoucí dodnes

1 0
možnosti
MB

M93i31l66a14n 63B14í93l79e85k

13. 10. 2015 18:20

Mám dojem, že se vlamujete do otevřených dveří. Babička není a nebyla považována za realistické dílo, ostatně sama Božena Němcová uváděla, že knihu vytvořila pro útěchu své duše. Babička je idylická próza - což ale není nějaké znevažující označení.

1 0
možnosti
LJ

Zdá se mi, že jsem kdesi četl, že manžel B. N. se dopustil zpronevěry peněz, proto byl překládán a neměl postup.

Babičku jsem si ovšem nedávno přečetl a nelitoval jsem. Zaujali mne některé věci, kterým jsem jako dítě nevěnoval pozornost. Například Babiččin manžel Jiří padl v pruském vojsku. (Po bitvě ho hledala na bojišti.) Byla ji nabídnuta malá penze, podmínkou však bylo, že děti budou vychovány v nějakém ústavu. Ona se raději vrátila do Čech k rodičům. To asi odpovídá realitě. BN však uvádí, že se vrátila z vlasteneckých důvodů. Já bych spíš řekl, že se nechtěla rozloučit s dětmi, což s pomocí rodičů zvládla.

0 0
možnosti
LK

Ta zpronevera byla právě smyšlená. Hledali se záminky škodit mu, on jinak byl také v mladším věku narodovec. Proto si zpočátku rozuměli.

0 0
možnosti
Foto

Možná mi to nebudete věřit, ale já si nedávno stáhnul Babičku na Mp3, a musím říct, že jsem si při poslechu krásně užil:-)R^ Bez ironie.

2 0
možnosti
MS

Bodejť, když to bylo zadarmo. :-)

0 0
možnosti
VM

Já studoval na gymnáziu ve 2.polovině 80.let,a bylo nám řečeno,naši profesorkou češtiny,že je to vybájené,čili to není žádná novinka.

Ale podle mě to neubírá na kvalitě díla,i když chápu,že dnešní mladá generace to nečte.

2 0
možnosti
PV

P56a73v52e34l 53V56é35b31r

13. 10. 2015 14:08

Přečetl jsem, hlavně v mládí (tehdy nebyla ani pořádně televize, tak zbývalo jedině čtení) ledacos, ale Babičku - tu nikdy. Párkrát jsem se na tu knihu vrhl s rozběhem a s tím, že "je to klasika, vrcholné dílo české literatury, tak to musíš přečíst!" - ale nikdy jsem to nedočetl.

0 0
možnosti
Foto

Pane Pavle, vidíte já ve školních letech měl obdobné pocity. Jen jak člověk zraje do moudrosti ( tvrdím, že nestárneme :-) ) si člověk na základě vlastních pádů a životních zkušeností tak nějak připouští mnohé dříve odmítané. Obdobné jsem to měl s písničkami a texty Hany Hegerové.

0 0
možnosti
Foto

Pane Ladislave, se zájmem jsem si přečetl Vaši úvahu o díle Boženy Němcové. Jako východočech několikrát za rok navštěvuji ono pověstné Babičino údolí, které jsem věnoval několik blogů. U jednoho jsem v závěru napsal : Mnozí lidé namítnou, že Babička od Boženy Němcové neodrážela realitu.  Ale to přeci vím moc dobře, že v reálném životě bylo všechno jinak. A že ta moudrá a šťastná to žena, je literární postavou samotné autorky. Jenže si myslím, že by jsme v některých případech možná měli upřednostnit právě tu moudrost, byť by vsunutou do literárního díla. Vždyť i ta napsaná a rádoby smyšlená moudrost zase až ak smyšlená není. Vždyť ji tam vložila sama autorka - sama život prožívající, se všemi těmi svými radostmi i strastmi.

A tak si kladu otázku o platnosti řady moudrých vět, které jsou v díle napsány. Jsou smyšlené? Jsou nepravdivé? Jsem přesvědčen, že jsou nadčasové. Moudra, která jsou podpořena řadou životních zkušeností, sounáležitosti s přírodou a mnohdy sami se sebou. Moudra, která patří i do dnešní doby. Vždyť podívejme se kolem sebe.

2 0
možnosti
LK

Děkuji. Podivam rad na vaše blogy.

1 0
možnosti
JH

Ne, na nic nesahejte, nechte knihu knihou tak jak byla napsána. Ta snaha všechno zmršit už mi leze krkem. Stačí se podívat co dokáží udělat s divadlem a s filmem - z klasiky udělají blázinec. To už stačilo!!!

2 0
možnosti
LK

Přepisovat jiste nechci, ale dívat jinými očima než nás pořad učili. To dílo nijak neničí.

0 0
možnosti
  • Počet článků 286
  • Celková karma 17,44
  • Průměrná čtenost 918x
Vážení čtenáři, děkuji, že jste navštívili mé články. Přináším méně známé nebo i zapomenuté příběhy zejména z našich dějin. Vždy však podložené prameny a literaturou. Jsem také autorem historické publikace V lesku erbů. 

Seznam rubrik